FriPass

For oss som ikke kan planlegge livskriser.

Norges første tiltak på forespørsel. Et gratis Fast Track tilbud til fjells

Ettervern og forebygging

Vi er stolt over å kunne presentere Norges første aktivitetsbaserte forebyggende tiltak, utformet av bruker, og som svarer på brukers faktiske behov. Selv om vi er glad for å være den eneste tilbyder av on demand-tiltak, håper vi at andre vil bli inspirert og følge etter. Tross alt, livskriser er for de fleste vanskelig å planlegge.

Etter avtale skal bruker så raskt som mulig få tilbud om overnattingstur i fjellet når han/hun selv vurderer at behovet er tilstede.

En av de viktigste tingene med Spero er å koble til vandring og innovasjon, for å skape trivsel, spare ressurser og utforske nye og mer bærekraftige måter å kunne leve på denne planeten.

Vi har alle vært der, behovet for å komme seg vekk fra alt. Få en pause, tid og klarhet i hodet. Det å handle på impuls er normalt, det å ta rett valg på impuls er ikke lett, der feil valg kan gi enorme konsekvenser.

Bakgrunn
Bakgrunnen for tiltaket er egenerfaring og etterspørsel. Det er mange gode tiltak, men ikke utover «normal» arbeidstid og ingen akutt tjenestetilbud. Vi så også behovet for å sikre og tilby aktiviteter som gir en reell merverdi. Eksempelvis vil FriPass kunne forhindre tilbakefall og overdose dødsfall, der vi tilbyr aktiviteter primært utover normal arbeidstid – kveld, helger, ferier, røde dager – skaper vi en positiv opplevelse ut av en normalt vanskelig tid, samtidig personlig utvikling hvor deltager blir til aktivitetsleder.

Det kan være at en ikke kan oppholde seg i sitt hjem av ulike grunner, eller en kjenner på at en ikke klarer å stå i det lengre.

Spero foreningen ønsker å tilby FriPass slik at økonomi ikke skal være et hinder for brukeren.

Vår erfaring viser til et behov av denne type tiltak, der brukeren får et stort utbytte, og som en del av strategien med å forhindre overdoser.

Hva som er inkludert

Vi vil stå for transport, mat, turutstyr, telt, eventuelt kostnader for bruk av hytte. Reise- og personforsikring må en tegne selv om det er ønskelig, da Spero foreningen ikke klarer å stå økonomisk for dette per dags dato.

Personlig turutstyr som jakke, bukse, ullundertøy, sko, hansker, lue, og hygiene produkter må en stå for selv.

Mangler en noe av dette, vil vi være behjelpelig med å finne en løsning.

Vårt mål er å kunne reise på så kort varsel som mulig, og vi har alltid stående klare 2 sekker med nødvendige turutstyr (personlig utstyr er ikke inkludert).

En tur vil ha en varighet på 2-3 døgn, eller etter avtale.

Rusfrihet er et krav ved avreise og under reise.

.

Hvor

Vi drar til best egnet område i fjellet

Vi er avhengig av værforholdene, og kollektivtransport, men vi kommer oss alltid til fjells. Vi kan reise til Hardangervidda, Voss området, Vaksdal/Dale området, Gullfjellet, eller hvilket som helst område. Vi finner alltid ut av hvor vi kan reise.

Når

Akutt er akutt, og vi kan ikke spå så godt

Vi klarer ikke «innen en time» avtale, men vi gjør vårt ytterste for å få det til på samme dag. Vi har desverre kun en person som kan være så fleksibel på avreise, men dette skal vi finne en bedre løsning på.

Hvem

Personer i vår målgruppe, og med avtale

Dette tiltaket er for personer vi har i vår målgruppe. Vi retter oss mot personer med rus- og psykisk utfordringer der vi også retter oss mot dem med fattigdomsutfordringer. Aldersgruppe 13-28 år, men også for de voksne som har direkte kontakt med barn, og etter nærmere avtale.

Gi en gave

Vil du gi en Donasjon eller bli en Frivillig?

Gi en DonasjonBli en frivillig